Vi har nu haft et oplæg med narrativitet og pædagogisk praksis.
Et oplæg der gik ud på typer af forkellige fortællinger.
typer af fortællinger i pædagosisk praksis:
-Den klassisk fortælling (eventyr)
-fantasifortælling (opdigtet historie)
-Fortællinger fra livet ( hverdagsfortællinger, begivenhedsfortællinger og selvberetninger.)
-livshistorie
Vi fik stillet opgave hvor vi skulle vælge en målgruppe og finde en metode hvor livshistorie kunne bruges i praksis.
Vi valgte at arbejde med anbragte unge.
Det tager udgangspunkt i en skiferie hvor en af de unge brækkede armen så da de kom hjem og folk spurgte hvordan turen har været. der svarede den unge det var en "lorte tur hvor alt gik galt" der svarede pædagogen "sådan husker jeg den ikke, jeg husker da at en aften hvor vi sad i stuen og så så vi en elg i haven og grinede af dens øre" På den måde gjorde vi en negative narrativ til en positiv narrativ og på denne måde påvirker man den unge til at fortælle historien mere positiv fremover.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar