Vi fik en tekst som skulle have været læst, men det var en tekst de færrest havde forstået.
Læren havde heller ikke nogle forventninger om at vi havde forstået den, da det normalt er en tekst som normalt gives til elever på tredje semester.
Da vi så kom igang med timen, fik vi 20 minutter til at forske i hvem Hoffman var, og til at samle emperi. Det gav os hurtigt et blik i hvem han var og hvad hans teorier var.
Efter de 20 min fik vi en dybere forklaring i hvordan vi kunne bruge Hoffman teorier i praksis.
Facts om Hoffman:
-Født 1922-1982
-Canadisk-amerikansk
sociolog og socialpsykolog
-Professor
ved University og California,
Berkeley og Pensylvania
-Kendt for sine sociologiske analyser af ”hverdagslivet”
Vi har mange eks. på hvordan Hoffmans teorier er synlig i hverdagen. Vi har plukket nogle eks. ud i en case som vi vil dele med jer i en videofilm. vi skriver også lige hvad videoen går ud på hvad i skal være opmærksom på.
Case: Fælles definition at situationen ift. Goffman’s teori.
Vi sidder fem mand i studiegruppen omkring et bord på torvet på Ucn i frokostpausen. Der bliver snakket om dysfunktioner som tourettes. Der bliver vist en video fra Youtube på mobilen, omhandlende en mand med tourettes. De 4 i gruppen definerer videoen som morsom, hvor 5 manden, bliver meget provokeret at dette. Her opstår der en konflikt, og ifølge Goffman teori, så opstår konflikten fordi vores fælles definition af situationen ikke er ens. De 4 i gruppen har en følelse af at blive underholdt og definere derfor rammerne ens(underholdning). Den 5. person ytrer sin utilfredshed til de andre. Han mener at det er respektløs at grine af andres dysfunktioner. De underholdte stopper med det samme med deres forehavende. Da den 5. person er en del af gruppen, forsøger han på at begrænse pinligheden i situationen både for sig selv og for sine kammerater. Den 5. person beskytter egne definitioner og redder andres definitioner. Denne er ud fra Goffmans teori adfærd på både “defensive og protective practices”. Der bliver efterfølgende i hele gruppen, diskuteret og reflekteret over episoden i flere timer.
Vi sidder fem mand i studiegruppen omkring et bord på torvet på Ucn i frokostpausen. Der bliver snakket om dysfunktioner som tourettes. Der bliver vist en video fra Youtube på mobilen, omhandlende en mand med tourettes. De 4 i gruppen definerer videoen som morsom, hvor 5 manden, bliver meget provokeret at dette. Her opstår der en konflikt, og ifølge Goffman teori, så opstår konflikten fordi vores fælles definition af situationen ikke er ens. De 4 i gruppen har en følelse af at blive underholdt og definere derfor rammerne ens(underholdning). Den 5. person ytrer sin utilfredshed til de andre. Han mener at det er respektløs at grine af andres dysfunktioner. De underholdte stopper med det samme med deres forehavende. Da den 5. person er en del af gruppen, forsøger han på at begrænse pinligheden i situationen både for sig selv og for sine kammerater. Den 5. person beskytter egne definitioner og redder andres definitioner. Denne er ud fra Goffmans teori adfærd på både “defensive og protective practices”. Der bliver efterfølgende i hele gruppen, diskuteret og reflekteret over episoden i flere timer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar