tirsdag den 9. december 2014

Portfolie

Portfolio til kærlighed og mentalisering

I relation til læringsmålene, tilhørende modulet
  1. Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper
  2. Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber
  3. Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst
Reflekteres over følgende spørgsmål
Hvad adskiller kærlighed i professionel sammenhæng fra kærlighed i privatsfæren?
-Professional kærlighed er en kontakt som er uden dyb og meget privat følelsesmæssig involvering. Vi bruger vores viden, som vi har erhvervet os gennem en faglig proces, fx gennem læsning af teori og refleksion over  teoriernes anvendelighed .

Hvordan kan relationsarbejdet fremmes i den pædagogiske kontekst, ved en skærpet opmærksomhed på inddragelse af følelser?
-Hvis man inddrager sine følelser på en anerkendende finder barnet  sine indre arbejdsmodeller ved gentagelse og relation.

Hvordan kommunikerer pædagogen følelser i relationen med brugeren? Verbalt? Kropsligt? Ved et særligt sprogbrug? Ved at anvende en særlig metodisk tilgang?
-Kropssprog, øjenkontakt, positiv, venlig, aktiv lyttende, vælge en tilgang som ICDP, finde de “gyldne øjeblikke”.

Hvilke dilemmaer kan der være for pædagogen, såfremt inddragelse af følelser og kærlighedsbegrebet bliver en del af den pædagogiske diskurs?
-Det kan være et dilemma hvis pædagogen ikke kan distancere mellem proffesionel identitet og vægter sine egne følelser højere end borgerens.

Forhold jer til, hvorfor anvendelsen af følelser tænkes som irrationelt, og beslutninger taget på baggrund af fornuftmæssige overvejelser tænkes som rationelle i den pædagogiske kontekst. Sæt disse overvejelser i sammenhæng med, at teorien viser, at det netop er, når pædagogen inddrager kærlighed og følelser i det pædagogiske arbejde, at brugeren har de bedste muligheder for udvikling af fx resiliens.
-Det har været en tradition/metode i den pædagogiske verden i flere år at praktisere de tre Pér. Personlig, privat og professionel. Man arbejder nu mere efter metoden om at inddrage sine egne følelser hvor man bevare sin professionelle idenditet.
Brug fagbegreber og argumenter fagligt. Ingen ”synsninger”.
Hent teoretiske input fra litteratur tilhørende undervisningen og fra oplæggene.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar