tirsdag den 9. december 2014

Portfolioarbejde

                          



                                     PORTFOLIO 

Portfoliospørgsmål til ICDP

I relation til læringsmålene, tilhørende modulet
  1. Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper
  2. Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber
  3. Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst
Reflekteres over følgende spørgsmål:
Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? Vælg den målgruppe, der giver mest mening for jer.
-Vi vælger at bruge udsatte unge mellem 18 og 25 år på døgnistition.
-Give ros og anerkendelse. Vise positive følelser. Være indlevende i deres hverdag.
Er alle samspilstemaer relevante i arbejdet med andre målgrupper?
-Vi mener at alle punkter kan bruges på alle målgrupper, der kan dog være enkelte målgrupper hvor det kan være meget svært. Feks. ved en der er blind og døv og multihandikappet.
Hvilke dilemmaer kan pædagogen være i, når der lægges vægt på især de første 4 samspilstemaer?
-Der kan være personlige forhold ved pædagogen som gør, at denne ikke kan relatere sig til mennesket hvis den ikke kan lide den unge. Man kan som pædagog overveje ting som feks.  at ændre og arbejde med sig selv. Man kan prøve at være ærlig overfor sig selv.
Hvad skal pædagogen være bevidst om i sin kommunikation, når gruppen af børn (eller andre brugere) har forskellige læringsbehov (Samspilstema 5 - 7)?
-Pædagogen skal være bevidst om sit kropssprog og sin opmærksomhed. Man skal være omstillingsklar og motiverende. En vis portion fantasi kan også bruges. Det at kunne mentalisere.
Diskuter hvordan kropssprog og verbalt sprog kan understøtte hinanden, når der arbejdes med relationsdannelse ud fra de 8 samspilstemaer.
Brug et af nedenstående filmklip som inspiration
-          Eller brug jeres praksiserfaring, andre filmklip eller dokumentarudsendelser





Ingen kommentarer:

Send en kommentar