PORTFOLIO
Portfoliospørgsmål til ICDP
I relation til læringsmålene, tilhørende modulet
- Har grundlæggende viden om og
færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på
at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper
- Kan reflektere
over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske
sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og
inkluderende fællesskaber
- Kan støtte udviklingen af andres
sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst
Reflekteres over følgende
spørgsmål:
Hvorledes kan pædagogen anvende
principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end
daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat
funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker
eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? Vælg den
målgruppe, der giver mest mening for jer.
-Vi vælger at bruge udsatte
unge mellem 18 og 25 år på døgnistition.
-Give ros og anerkendelse.
Vise positive følelser. Være indlevende i deres hverdag.
Er alle samspilstemaer
relevante i arbejdet med andre målgrupper?
-Vi mener at alle punkter
kan bruges på alle målgrupper, der kan dog være enkelte målgrupper hvor det kan
være meget svært. Feks. ved en der er blind og døv og multihandikappet.
Hvilke dilemmaer kan pædagogen
være i, når der lægges vægt på især de første 4 samspilstemaer?
-Der kan være personlige
forhold ved pædagogen som gør, at denne ikke kan relatere sig til mennesket
hvis den ikke kan lide den unge. Man kan som pædagog overveje ting som
feks. at ændre og arbejde med sig selv.
Man kan prøve at være ærlig overfor sig selv.
Hvad skal pædagogen være
bevidst om i sin kommunikation, når gruppen af børn (eller andre brugere) har
forskellige læringsbehov (Samspilstema 5 - 7)?
-Pædagogen skal være
bevidst om sit kropssprog og sin opmærksomhed. Man skal være omstillingsklar og
motiverende. En vis portion fantasi kan også bruges. Det at kunne mentalisere.
Diskuter hvordan kropssprog
og verbalt sprog kan understøtte hinanden, når der arbejdes med
relationsdannelse ud fra de 8 samspilstemaer.
Brug et af nedenstående
filmklip som inspiration
-
Eller brug jeres praksiserfaring, andre filmklip eller
dokumentarudsendelser
Ingen kommentarer:
Send en kommentar