onsdag den 17. december 2014

Sproguvikling.

Ja så har vi haft et oplæg om sprogudvikling. Der fik vi stillet spørgsmålende:


På bagrund af Jørgensen, Quist og Halses udsagn, hvordan vil i som pædagoger så forholde jer til de unges sprog?

Man bør som pædagog prøve at tolke/oversætte deres sprog hvis de har et anderledes sprogbrug. Pædagogen bør vejlede i andet sprogbrug. Vi mener at pædagogen skal være særlig opmærksom at negative sprog kan påvirke borgens selvværd negativt.

Giv konkrete bud på hvordan i vil praktisere dette. inddrag gerne praksiseksempler.

Vi mener man kan spejle dem i det samme sprog gerne med en overdrevende attitude derefter skal følge en vejledning hvor man forklare hvordan det negative sprog påvirker omgivelserne.

Eks.
En borger kalder en for en "møgspasser". pædagogen kalder den unge en "mega nederen møgspasser".
Vi har set eks på at den unge nu virker undrende over pædagogen sprogbrug.
Man kan herefter drage paralleller med sproget til samfundet udenfor. Borgeren kan herefter se at sproget er uhensigtmæssigt. Man kan herefter lære den unge at kalde pædagogen noget mere positiv ved utilfredshed.


Hvilken særlige aktiviteter med fokus på sprog kunne der igangsættes? Anvend gerne didaktiske modeller.

Vi mener at sang, humør og musik kan sætte de unge i flow, og derved forbedre deres sprog.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar