Vi har nu haft et oplæg om Empatisk kommunikation.
Vi fik stillet spørgsmålende:
Vi fik stillet spørgsmålende:
1.
På hvilken måde kan teorien om
empatisk kommunikation kvalificere pædagogens bestræbelse på at kommunikere anerkendende?
Diskuter i den forbindelse anvendelsen af de fire trin i IVK-processen
(iagttagelser, følelser, behov og anmodninger)
Det er vigtigt at pædagogen iagttager uden at give udtryk for hvad man selv kan lide og se og høre.
Det er vigtigt at pædagogen iagttager uden at give udtryk for hvad man selv kan lide og se og høre.
2.
Hvilken betydning kan det få for
barnet/brugeren, at pædagogen praktiserer empatisk kommunikation? Diskuter her
bl.a. relationen mellem barnet/brugeren og pædagogen som rollemodel i forhold
til at støtte barnets/brugerens sproglige og kommunikative kompetencer
Det kan styrke borgens selvværd i det du roser/anderkender den for det den tænker og føler.
Det kan styrke borgens selvværd i det du roser/anderkender den for det den tænker og føler.
3.
Hvordan kan pædagogen arbejde med
iagttagelse og refleksion med henblik på at styrke brugen af empatisk
kommunikation i det pædagogiske arbejde? Diskuter herunder, hvordan såvel den
enkelte pædagog som personalegruppen som helhed kan arbejde med iagttagelser og
refleksioner som udgangspunkt for at blive mere bevidst om den måde, der bliver
kommunikeret på i institutionen.
Man kan vælge en didaktisk metode som f.eks. smmte-modellen. Man kan her sætte stedes kommunikationsdiskurs ind i smmte-modellen. På denne måde kan man sætte empatiske kommunikation ind som tiltag i modellen.
Man kan vælge en didaktisk metode som f.eks. smmte-modellen. Man kan her sætte stedes kommunikationsdiskurs ind i smmte-modellen. På denne måde kan man sætte empatiske kommunikation ind som tiltag i modellen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar