onsdag den 17. december 2014

Empatisk kommunikation.

Vi har nu haft et oplæg om Empatisk kommunikation. 
Vi fik stillet spørgsmålende:




1.    På hvilken måde kan teorien om empatisk kommunikation kvalificere pædagogens bestræbelse på at kommunikere anerkendende? Diskuter i den forbindelse anvendelsen af de fire trin i IVK-processen (iagttagelser, følelser, behov og anmodninger)

Det er vigtigt at pædagogen  iagttager uden at give udtryk for hvad man selv kan lide og se og høre.




2.    Hvilken betydning kan det få for barnet/brugeren, at pædagogen praktiserer empatisk kommunikation? Diskuter her bl.a. relationen mellem barnet/brugeren og pædagogen som rollemodel i forhold til at støtte barnets/brugerens sproglige og kommunikative kompetencer

Det kan styrke borgens selvværd i det du roser/anderkender den for det den tænker og føler.

3.    Hvordan kan pædagogen arbejde med iagttagelse og refleksion med henblik på at styrke brugen af empatisk kommunikation i det pædagogiske arbejde? Diskuter herunder, hvordan såvel den enkelte pædagog som personalegruppen som helhed kan arbejde med iagttagelser og refleksioner som udgangspunkt for at blive mere bevidst om den måde, der bliver kommunikeret på i institutionen.

Man kan vælge en didaktisk metode som f.eks. smmte-modellen. Man kan her sætte stedes kommunikationsdiskurs ind i smmte-modellen. På denne måde kan man sætte empatiske kommunikation ind som tiltag i modellen. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar